Prý se nad republikou neotočí - Letci - Žatec zájmové sdružení

Přejít na obsah
Prý se nad republikou neotočí
(z citátu jednoho z bývalých poslanců a pravda o zavedení MiGů-29 v kódu NATO "FULCRUM" v kódu ČSLA "HAVRAN" a jejich konci).
Se zavedením letounů MiG–29 se v bývalé ČSLA počítalo již od roku 1985. V uvedeném roce byl uzavřen „Protokol o vyčlenění vojsk ČSSR do sestavy Spojených ozbrojených sil a jejich rozvoji na léta 1986–1990“, který u stíhacího letectva protivzdušné obrany státu (PVOS) předpokládal zařazení 18 jednomístných letounů MiG–29 k jednomu ze stíhacích pluků 3. divize PVOS. K přezbrojení byl vybrán 11. stíhací letecký pluk (slp) v Žatci, v jehož složení mělo být i 18 letounů MiG– 21PF/PFM, zatímco stíhací letouny MiG–23 měly být soustředěny u 1. slp v Českých Budějovicích.
Jen pro zajímavost v roce 1988 bylo dále rozhodnuto, že v letech 1991 až 1995 bude dovezeno dalších 42 stíhacích letounů MiG–29. Tyto však už neměly putovat pouze k PVOS, ale část z nich se předpokládalo využít rovněž u frontového letectva (10. letecké armády). V rámci stíhacího letectva PVOS tak mělo dojít k ukončení přezbrojení 11. slp a zároveň ke kompletnímu přezbrojení 8. stíhacího leteckého pluku dislokovaného na letišti Tuřany u Brna. Oba pluky by tak na konci roku 1995 disponovaly po 24 letounech MiG–29, které by dále doplňovalo 12 letounů (u 11. slp MiG–21 MF a u 8. slp L–39 ZA, výhledově u obou pluků zaměněných na 12 letounů L–39 MS), Takže celkový počet bojových letounů by u každého pluku činil 36 strojů. Předpokládalo se u obou pluků provozovat po 2 dvoumístných letounech. U stíhacího letectva 10. LA se navrhovalo zavést 14 letounů MiG–29 k 9. slp v Bechyni, a to v počtu 12 jednomístných a 2 dvoumístné. Na konci 9. pětiletky, tj. v roce 1995, by se ve výzbroji vojenského letectva ČSLA celkově nacházelo 68 letounů MiG–29, z toho 60 v jednomístné stíhací verzi a 8 ve dvoumístném cvičném provedení. „Sametová“ revoluce tento ambiciózní plán zhatila a MiGům 29 začala zvonit hrana.
Dodávky letounů MiG-29 k 11.slp probíhaly od jara do podzimu roku 1989. Součástí bylo i 3-měsíční přeškolení 15ti pilotů (vedoucí plk.Vašek) a 60ti techniků (vedoucí plk. Škvrna a plk. Tomášek) ve Frunze (nyní Piškeku) a praktický výcvik na letecké základně Lugovaja zahájené v lednu 1989 a ukončené v dubnu. Celkem bylo dodáno 18 jednomístných MiG-29A a 2 dvoumístné MiG-29UB které byly zařazeny do 2 bojových letek.
Než k tomu došlo prokázaly "dvacetdevítky" v rukách pilotů a techniků 11. slp vynikající výsledky při řadě cvičení a zejména při předvádění na leteckých dnech v ČR a v zahraničí, kdy úspěšně navázali na tradice letců první republiky. Po zrušení 11. slp bylo těchto 10 letounů MiG-29 postupně předislokováno ke 2. letce 1. slp do Českých Budějovic.  
V roce 1994 bylo definitivně rozhodnuto o vyřazení letounů MiG-29 z výzbroje české armády. Hlavním důvodem byly vysoké provozní náklady na provoz pouhých 10 letadel ale i nechuť tehdejší politické reprezentace orientovat se do budoucna na ruskou vojenskou techniku. Jejich provoz byl oficiálně ukončen s koncem června 1994, přičemž krátce předtím se ještě zúčastnily leteckého dne v Českých Budějovicích a cvičných soubojů s letouny Mirage 2000 a F1 při jejich návštěvě na tamější základně.
Na letounech byly až do konce roku 1994 prováděny každý měsíc zálety ale od roku 1995 je vydán zákaz s nimi létat. Starala se o ně skupina zhruba 30 techniků a byly na nich prováděny periodické a udržovací práce a každý měsíc motorové zkoušky. Celý rok 1995 se vedla jednání s potencionálními kupci. Polská komise si přijela letouny prohlédnout na podzim roku 1995 a byla udivena velmi dobrým technickým stavem letadel. Bylo dohodnuto, že letouny budou vyměněny za 20 vrtulníků W-3A Sokol. Později se jejich počet snížil na 11. Realizací prodeje byla pověřena firma Zenit. Poslední letouny číslo 4012 a 8304 odstartovaly směr Polsko v prosinci 1995. Polsko získalo množství náhradních dílů, zkušebních zařízení, výzbroje i techniky. Na závěr malý přehled o počtu nalétaných hodin jednotlivých letounů podle jejich trupových čísel ze kterých je zřejmé, že měly nalétáno minimum hodin a šlo prakticky o zánovní stroje. Podle polských zdrojů je ČR nechala Polsku za 40 % jejich ceny.
Mig 29 číslo
Nálet hodin
4402
8304
9207
4012
5616
555
124
340
387
218
Mig 29 číslo
Nálet hodin
7702
8906
3810
5414
5918
278
237
399
311
353
Návrat na obsah