Prvopočátek letiště Žatec - Letci - Žatec zájmové sdružení

Přejít na obsah
Prvopočátek letiště Žatec
První letiště u Žatce byla travnatá letištní plocha na místě současného letiště Macerka. Plocha byla v září 1938 určena jako polní letiště pro dislokaci polních letek čs. letectva (v pořadí pod č. 138).
V závěrečném období II. světové války se německá Lutftwaffe rozhodla v prostoru  severně od Žatce vybudovat letiště, které měly tvořit 4 vzletové a přistávací dráhy ozn. Plocha  I. (u Minic - jediná dokončená s rozměry 1700x45m
Plocha II.  v prostoru "Pod Kozou" zůstala v projektu, Plocha III. (severně od Líšan - rozestavěná) a Plocha IV. (východně od Blažimy - projekt
ovaná).

  • velitelství IX. divize(J) Praha-Ruzyně
  • štáb/KG(J)6 Me 262A Praha-Ruzyně
  • III./KG(J)6 Me 262A Praha-Ruzyně
  • I./KG(J) 54 Me 262A Praha-Ruzyně
  • I./JG 7 Me 262A Praha-Ruzyně
  • III./JG 7 Me 262A Praha-Ruzyně
  • štáb/KG 51 Me 262A Praha-Ruzyně
Fotografií, zachycujících letecké havárie i letadla samotná, nevzniklo na Lounsku v období druhé světové války mnoho. Z těch několika málo se do dnešních dní dochovalo jen několik. Unikátní je následující fotografie letiště u Žatce. Fotografie vznikla krátce po skončení války a zachycuje draky a motory proudových letounů Messerschmitt Me-262 Schwalbe.
Kopie originální mapy s vyznačenými letišti, které Luftwaffe využívala v roce 1945 podle L+K speciál 5 (1/2005)
Přesuny 51. eskadry při ústupu Němců v závěru války:
24.04. - 30.04. 1945 - München-Riem
30.04. - 06.05. 1945 - Praha- Ruzyně
06.05. - 08.05. 1945 - Saaz (Žatec) KG51
Podle některých pramenů ze Žatce 8.května 1945 měl na proudovém letounu Me-262 vzlétnout pilot Fritz STEHLE a sestřelit sovětský stíhací letoun P-39 Airacobra pilotovaný Lt. S.G. STEPANOVEM a následně přistát ve Fassbergu v západní zóně. Poslední letu schopné Me 262 odletěly odpoledne 8. května 1945 ze Žatce do britské nebo americké zóny.
V létě 1945 bylo v rámci čs. Armády improvizovaně vytvořeno celkem 69 velitelství letišť, jejichž počet byl do konce roku 1945 zredukován na 9 letištních perutí a 9 letištních správ. Protože žatecká betonová dráha byla (kromě obdobné dráhy na Ruzyňském letišti) ojedinělá, začal jí využívat Vědecký letecký ústav Letňany pro zkoušky kořistích německých proudových letounů Me-262.
Od srpna 1946 zde probíhaly zkušební lety jednomístných letounů Messerschmitt Me- 62A „Schwalbe“ a později i dvoumístných letounů Messerschmitt Me-262B-1a „Schwalbe“ (obr.vlevo). První vzlet proběhl 27.8.1946 a provedl ho zkušební pilot Antonín Kraus. S největší pravděpodobností byly v Žatci ojediněle prováděny i zkušební lety s letouny S-199.
Tyto letouny byly v čs. letectvu označeny "Avia Me 262". Od léta 1947 jako Avia S-92 a dvoumístné "Avia CS-92".
Návrat na obsah