Home / O nás / Let na simulátoru Boeing 737

Let na simulátoru Boeing 737

Jak jsem minule slíbil, tentokrát se konečně20161022_163347 dostávám k letu na simulátoru B 737, který jsme vyhráli na leteckém plese. Již před domluvením termínu jsme oslovili Vencu Vaška, jako zkušeného kapitána létajícího s Boeingem 737, zda by nám nedělal instruktora. Jeho kladná odpověď však ještě neznamenala vítězství, a když jsme rezervovali termín a požádali o přidělení instruktora Václava, paní nám oznámila, že s námi jako instruktor poletí Capt. Kolín.

     Po dohodě termínu jsme jednoho říjnového dne pozdě večer přijeli do Czech Aviation Training Center na Ruzyni. Na jeden certifikát jsme přijeli hned tři, pochopitelně po předchozí domluvě a s velkou vstřícností paní Hanouskové. Se synem Filipem už máme odlétaných pár hodin na Cesně 150, jenom mladší syn Fanda je létáním ještě nepolíben. Ale přesto brzy bude, protože nastupuje na střední školu výpočetní a letecké techniky do Aera Odolená Voda, na obor informační technologie. Trochu jsme byli překvapeni pozdním termínem, ale bylo nám sděleno, že CATC pracuje 24 hodin denně a že se zde školí dopravní piloti z celé Evropy.

Capt. Kolín nás nejprve v učebně seznámil se všemi důležitými ovládacími prvky doprav20161022_164630ního letounu, palubními přístroji a hned nás upozornil na váhu letounu. Sedmdesát tun se prý musí ovládat zcela jinak, než malinká Cesna. Do simulátoru jsme nalezli všichni čtyři a přes naše první pochybnosti se v něm našla židle pro každého, pochopitelně pilotní. Po dotazu, kdo z nás poletí první, se kvalifikoval Filip. Má už něco odlétáno na počítačovém simulátoru letounu stejného typu. Po několika pokynech a za spolupráce Capt. Kolína provedl start, let po okruhu a přistání. Vzápětí se Capt. Kolín zvedl ze sedačky druhého pilota a řekl, že Filip je zdatný pilot a že už dál můžeme letět spolu. Pouze nás varoval, abychom neudělali „crash“, vypnutí a opětovný restart počítače trvá nějakou dobu a byla by škoda se o ten čas připravit. Ještě na učebně jsem poprosil Capt. Kolína, zda bychom si nemohli užít let za ztížených podmínek a také při mimořádných událostech jako je vysazení motoru a také vzlety a přistání na letištích s extrémními podmínkami.

Capt. Kolín sednul počítačovému programátoru letů a začal nás honit po letištích celé Evropy, snižoval nám dohlednosti až na prahové hodnoty, hnal nás na přistání s vysazeným levým motorem a další chuťovky. Seděl jsem na sedadle druhého pilota a sotva stíhal provádět pokyny prvního pilota. Dával jsem hodně pozor a jenom díky tomu, že mám doma celou přístrojovou část Boeingu na stěně a dokonce jsem se snažil i připravit, věděl jsem, co po mě Filip chce. Ten se opravdu vyznal a automaticky nastavoval na přístrojích změny kurzů a další. Já mu stačil otvírat a zavírat podvozek, klapky a při přistání brzdit. No a tady jsem se vytáhnul, a to doslova. Capt. Kolín nám nechal vysadit levý motor, ani nás s ním chvíli nenechal letět, bylo to už na finále a oznámil, že korekci musíme provádět pouze pedály, 20161022_165026tedy směrovkou. Těch sedmdesát tun bylo opravdu cítit a pedály bylo co šlapat, takže oba s Filipem. Při dosednutí jsme nebyli přesně v ose dráhy a já začal korigovat a po dosednutí i brzdit. Jenže nějak opačně než Filip a ten se začal bránit. Chvíli jsme na pedálech blbnuli, Boeing trochu kličkoval po dráze, ale v rámci slušného chování, a když přestaly moje nohy odmlouvat, Filip dorovnal a už bylo vše o.k.

Opravdu jsme si let užili, od Capt. Kolína jsme dostali opravdovou pochvalu se slovy, že jsme si certifikát opravdu zasloužili. Poté nás ještě provedl centem výcviku a ukázal nám ještě modernější simulátory Boeingu 737-800 a Aerbusu.

František Blahout

O autorovi Frankie

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CAPTCHA *