Home / Aktuality / Kobra a Tygr…

Kobra a Tygr…

2. část – Dvě legendy…

plk. Ing. Václav Vašek

V letech 1975-87 sloužil u 11. stíhacího leteckého pluku v Žatci, z toho posledních sedm let jako velitel pluku. Poté byl v letech 1987-1990 zástupcem velitele 3. divize protivzdušné obrany státu. Jako náčelník stíhacího letectva armády ČSFR byl v roce 1992 před rozpadem země zařazen do skupiny, která měla připravit rozdělení letectva mezi ČR a SR.

Armádu opustil v roce 1994 po sporu s ministrem obrany Baudyšem. Poté ještě řadu let létal jako civilní pilot u společností Top Air (1994-1996), ČSA (1996-2009) a Travel Service (2010-2014).

Pilotoval L-13, L-29, L-39, MiG-21, MiG-23, MiG-29, L-410, Beechcraft-1900, TU-154, Boeing 737 (400-800) a Airbus A320 Family.

Václav Vašek je legendou mezi československými stíhacími letci. V kokpitu vojenských a později civilních letadel nalétal 16 tisíc letových hodin, byl členem slavné předváděcí Tygří letky. V současné době zastává pozici inspektora bezpečnosti letu na Úřadu pro civilní letectví ČR

 

pplk. Anatolij Nikolajevič Kvočur, Hrdina Ruské federace

Anatolij Kvočur se narodil v roce 1952 v tehdejším SSSR v obci Mazurovka, která se dnes nachází na Ukrajině. Studoval na vysoké letecké škole, absolvoval ji v roce 1973. Svoji službu v armádě začal u sovětského letectva v tehdejší Německé demokratické republice. Na dráhu zkušebního pilota přešel v roce 1978, po absolvování školy pro testovací piloty. Nejprve létal na strojích Su-7, poté Su-17. V roce 1981 dokončil další studia na Moskevském leteckém institutu.

Poté působil v konstrukční kanceláři Mikojan-Gurevič, podílel se na vývoji různých letounů, celkem šlo o více než osmdesát typů letadel. Létal na strojích MiG-21, MiG-23, MiG-27, MiG-29 či MiG-31. Zároveň působil také jako pilot strojů předváděných na nejrůznějších leteckých akcích a přehlídkách. V 90. letech působil jako pilot testující stroje Suchoj. V roce 1995 se Kvočur zúčastnil letů s velmi dlouhým doletem na strojích Su-27PD a Su-27PU, s doplňováním paliva za letu. Vedl také akrobatický tým, známý jako tým zkušebních pilotů Ljotčiki – Ispitatěli.

Významnou událostí jeho leteckého života byla nehoda na letecké airshow v Paříži v červnu roku 1989. Předváděl tehdy letecké prvky na stroji MiG-29, při letu se do jednoho z motorů dostal pták, načež motor vzpál. Letadlo tehdy letělo rychlostí pouze 180 km/h, ani při plném tahu zbývajícího motoru se pilotovi nedařilo stroj udržet ve vzduchu. Kvočur tedy navedl letoun do bezpečné vzdálenosti od diváků a pouhé dvě a půl sekundy před pádem stroje se stačil katapultovat. Dopadl pouze 30 metrů od hořících trosek letadla.

V roce 1992 obdržel Kvočur vyznamenání Hrdina Ruské federace.

 

Zde několik fotografií…

Pár videí z leteckého života Tolji Kvočura…

A nějaké pokoukání na létání Václava Vaška…

O autorovi Pytlak

Nec diem, nec horae...

Další články

Vlčí máky V.

… Československým letcům podruhé… Vloni touto dobou kvetly před dejvickým pomníkem, věnovaným československým válečným letcům, …

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CAPTCHA *