Home / Starý pilot / Janko Križek na letišti v Chebu

Janko Križek na letišti v Chebu

Po válce se, v roce 1946, rodiče rozhodnuli přestěhovat ze Slovenska právě do Chebu. Na vánoční svátky 1947 se mi podařilo přijet z Ostravy na návštěvu, po dvacetidvou hodinách cesty vlakem. Nevadilo mi to tenkrát. Naši bydleli na Jánském náměstí v domě ještě s cigánskou rodinou. Rodiče v tom čase, krátce před svojí emigrací, navštívil i kamarád němec, neuměl vůbec česky. S tátou společně jsme tehdy obcházeli město a také letiště. Zdejší továrna byla rozbitá, na dráze hromady zničených letadel, pravděpodobně německých i amerických. Ten pohled mi z paměti nikdy nevymizí . V ten moment mi nenapadlo, že o pár let později, v roce 1952, budu na tomtéž letišti zabezpečovat provoz bojové hotovosti na proudových letounech S 101.
Přemístění na letiště Cheb zahájil přeletem por. Hobl – KR 14, jako řídící, letoun KR 19 npor. Smolík. Pohotovost fungovala od svítání do soumraku, letadla se potom ukrývala v hangáru se zatahovací plentou místo vrat. Její volný pohyb také vyvolával za větrných nocí dojem narušitele, vzrušení pro strážné. Plocha letiště se také na noc zajišťovala nataženým lanem přes VPD. Nastupující služba měla vždy za povinnost jízdou na motorce zkontrolovat volnost dráhy. Při zpožděném přebírání služby jsem jednou projížděl dráhu na motorce sám, to bylo poprvé, na lano zapomenul a na poslední chvíli strhnul stroj stranou. Dopadlo to dobře. Zážitků z té doby je mnoho. Třeba jak se do dělostřeleckých kasáren ve městě jezdilo jednou za týden na koupání, kvůli utajení vždy oplachtovanou Pragou RN. Pozornost jsme však stejně budili. Stejně jako jakýsi slovák. Toho zadrželi pohraničníci na upozornění pionýrů. Zjistili nakonec, jak v protéze ukrývá tajné dokumenty, podle vyprávění těch, co pracovali pro VKR.
Vrcholem však bylo narušení vzdušného prostoru republiky Cesnou L 19 z americké základny jižně Chebu. Ta původně přehrazovala po státní hranici na den osvobození. Najednou nasadila přímo na chebské letiště. Pro vzlet hotovosti bylo v takovém případě nutné vyžádat povolení ke startu na ÚVS. Por. Hobl tehdy po povolení místo pokynu ke vzletu po rádiu vystřelil světlici. Tu však zároveň zpozoroval i pilot Cesny a vrátil se rychle na státní hranici. Piloti Smolík a Růžička sice odstartovali, ale pozdě a z hlídky na státní hranici se po vyčerpání paliva vrátili na letiště. K dispozici na obranu letiště byl ve výzbroji i protiletadlový kulomet, čtyřče s obsluhou. Jeho použití podléhalo ovšem také zvláštnímu režimu povolení.
První katastrofa ppor. Čermáka asi také svým dílem přispěla k rozhodnutí ukončit provoz bojové pohotovosti na letišti Cheb. Ta byla potom nadále po mnoho let udržována na letišti Žatec.

Janko Križek

O autorovi Frankie

Další články

Z.Kadlec – Ložisko za půl milionu

Z.Kadlec – ložisko za půl milionu

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CAPTCHA *