Home / Starý pilot / Desátník aspirant.

Desátník aspirant.

Desátník aspirant.

Mezi nejdůležitější úkoly stíhacího pluku v etapě zostřených politických vztahů a studené války patřil nácvik rychlého rozptýlení bojových prostředků tak, aby byla zachována bojeschopnost i v případě nečekaného taktického úderu na leteckou základnu atomovou zbraní malé či střední ráže. V praxi to znamenalo rozmístění jednotlivých letek na několik záložních letišť, která se nacházela mimo předpokládaný dosah těchto zbraní. Letky musely zůstat plně bojeschopné a připravené k okamžitému plnění bojových úkolů. To předpokládalo rychlý přesun pozemního sledu všech zabezpečovacích prostředků a nutného materiálu k provozu (palivo, munice, prostředky spojení, radiovozy, světlomety atd.)  Znamenalo to přijetí vzdušného sledu letky, zajištění stravování a ubytování personálu a mnoho dalších věcí. To vše obvykle probíhalo za velmi ztížených podmínek  které stanovovali komisaři z vyšších stupňů velení (např. stupeň zamoření, nutnost dezaktivace,  ztráty personálu apod.) Byly užívány radiorušiče, narušováno spojení a velení při plnění složitých úkolů např. mezinárodních trenýrovek. Jako nouzový prostředek náhrady spojení a předávání bojové dokumentace a rychlého řešení problémů byl používán vrtulník.

Situace, kdy některé letouny startovaly, jiné přistávaly, další se připravovaly k letu, kdy piloti dělali navigační výpočty a připravovali se ke složitým letům většinou v rámci Varšavské smlouvy, a do toho přistával vrtulník s novými úkoly nebo s nařízenými změnami, to všechno připomínalo skutečnou bojovou činnost.

V podobné situaci došlo k následující příhodě. Přepadová letka byla přesunuta na záložní letiště Panenský Týnec a byla v plné činnosti.  Letouny startovaly a přistávaly, piloti, kteří měli přestávku, seděli na zemi kolem radiovozu a sledovali provoz.  Do toho přistával vrtulník s novými rozkazy a s dokumentací ze základny. Vrtulník dosedl nedaleko radiovozu, mimo dráhu a z vrtulníku vyběhl štábní podplukovník, velmi oblíbený a příjemný kamarád. Vrtulník na něj čekal bez vypnutí motoru. Podplukovník doběhl do radiovozu a rychle předal dokumentaci řídícímu létání a vracel se poklusem zpátky k vrtulníku. Sedící piloti na něj vtipně pokřikovali a on jim vtipně odpovídal.  Občas se na ně otočil.  Dobíhal k vrtulníku ze zadu. Nahozený vrtulník měl vzadu rychle rotující směrovou vrtuli, která  při rychlé rotaci není vidět. Podplukovník vběhl přímo do rotující vrtuli, která mu rozsekla kšilt jeho brigadýrky. Leknutím se instinktivně natočil ramenem vpřed a vrtule ho sekla do ramene. Ruka mu zůstala viset na roztříštěných kostech a svalech. Měli jsme s sebou na záložním letišti jako doktora studenta medicíny – desátníka aspiranta. Hodili podplukovníka do vrtulníku a přeskočili z Panenského Týnce na chirurgii do Loun. (Kam mezitím řídící létání zavolal). Když tým chirurgů z Loun uviděl zranění, bylo rozhodnuto amputovat zbytek visící ruky.  Desátník aspirant odepřel souhlasit s rozhodnutím, nařídil osádce vrátit podplukovníka do vrtulníku a přeskočit z Loun na chirurgii do UVN. Jeho rozhodnutí bylo značně rizikové. Představa pilota bez ruky byla pro něj nepřijatelná a vzal riziko na sebe. Co dále probíhalo kolem takřka useknuté ruky mi není známo, ale o mistrovství chirurgů z UVN svědčí skutečnost, že po půl roční léčbě a rehabilitaci nastoupil podplukovník jako plně schopný pilot k ČSA.

Jan Voráč

O autorovi Frankie

Další články

Bomba na palubě

Bomba na palubě Při jedné službě, uprostřed noci, kdy byl náhodně velmi slabý, téměř nulový …

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CAPTCHA *