Home / Aktuality / ANZAC-CS – RAAF Amberley Heritage Centre…

ANZAC-CS – RAAF Amberley Heritage Centre…

Čtvrtek 30. května 2019, Jeep Cherokee s posádkou členů Českého svazu letectví Františkem Frankie Blahoutem a Lukášem Luky Obstem vjíždí za přidělenou MPíčkou, členkou Military Police, na základnu 312. sqaudrony bombardovacího a stíhacího letectva RAAF. Po vcelku složitých a časově náročných jednáních byli vpuštěni na bázi australského letectva v Amberley nedaleko Brisbane.

Příprava jejich letošní návštěvy měla začátky již v březnu roku 2018, kdy Frankie a Pytlák oslovili velitele základny A/Cdre Robinsona se žádostí o přijetí a navázání prvních kontaktů českých letců s australským královským letectvem. Piloti RAAF (Royal Australian Air Force) měli být ozdobou Czechoslovakian Heroes Tribute 2019, vzpomínkové akce na československé letce, bojující ve druhé světové válce v řadách RAF proti fašismu a za osvobození Československa. Za letce, kteří žili a mnozí také ukončili svou životní pouť na nejvzdálenějším kontinentu, Austrálii a Novém Zélandu. Nevyšlo to…, pracovní zaneprázdnění pilotů je stejně jako v Česku vysoké, a omluvou bylo pozvání na základnu v Amberley, spojenou s návštěvou jejich Heritage Muzeum.

Základna australského letectva RAAF Amberley má celkem 13 útvarů a její personál tvoří 5000 lidí. V současnosti je domovem nejnovějších víceúčelových taktických bojových letounů americké výroby typu Lockheed F-35A Lightning II, dále McDonnel F/A-18F Super Hornet, letadel pro radioelektrický boj a rušení Boeing EA-18G Growler, víceúčelových transportních a tankovacích letounů Boeing KC-3OA a strategických transportních letounů C-17A Globemaster III. Osobně jsme spatřili i letoun systému AWACS Boeing E-7 Wedgetail na cestě základnou do muzea.

Už při vstupu a přísné kontrole identity nastávají první problémy se jmény, proto pro nás nezvyklé přídomky ke jménu, Frankie, Luky, Joey a podobně. Při komunikaci nezbytně nutná poangličtělá jména pro Australany, nezvyklé vyslovovat česká jako František nebo Lukáš. Úvodní ceremoniál s lámáním jmen máme za sebou a EMPíčka nás táhne za sebou daleko do centra základny, kde na nás čeká Dave Walles, jeden z bývalých vyšších velitelů báze, kterému jsme byli svěřeni do „péče“. Navázání přátelských kontaktů a seznámení se s historií australského vojenského letectva a jeho letecké techniky bylo cílem naší malé mise na bázi. Jak je v Austrálii zvykem, přátelské prostředí a jednání nás provázelo více jak hodinovou návštěvou nejen muzea. Hned po představení, jací že to blázni z Česka jeví zájem o jejich základnu, jsme si s Davem potřásli pravicí a předali mu pozdrav od našich letců ve formě pamětní medaile ke 100. výročí československého letectví spolu s pamětním listem a speciálním číslem Zpravodaje ČsSL. Dave se nám neskutečně věnoval, vyprávěl o historii jejich letectva i exponátech muzea, natočili jsme s ním na video velice zajímavý rozhovor o letcích z Amberley a dlouhou procházkou po muzeu shlédli bojovou techniku australského letectva. Byla zde možnost spatřit letouny, které byly na základně v minulosti provozovány, jako třeba britské bombardéry English Electric Canberra, dále americký stíhací bombardér pro přesné údery za každého počasí General Dynamics F­-111C, jehož byla Austrálie jediným zahraničním uživatelem mimo USA. Letoun F-111C tu má, vzhledem k dlouholeté službě na zdejší základně, rozsáhlou expozici, která zahrnuje ukázku motorů, výzbroje, speciální výstroje, zaměřovacích kontejnerů atd.. Dále zde můžeme najít celou řadu letadel a vrtulníků sloužících v RAAF, jako CAS Sabre (australská varianta amerického F-86F Sabre), CAC Mirage III, vrtulníky UH-1H a OH-13A, dopravní letadla DHC-4 Caribou a Turboporter z doby australského angažmá ve válce ve Vietnamu v 60-70. letech. Zajímavostí muzea je zrestaurovaný a letuschopný stíhací letoun australské výroby CAC Boomerang z dob 2. světové války. Dále perfektně zrestaurovaný americký lehký bombardér Douglas A-20 C Boston s válečnou minulostí z bojů v Tichomoří.

Bohužel čas nás tlačil. Bylo na co se dívat a o čem si povídat s místními pracovníky muzea. Nezbytné focení a natáčení na videokameru bylo pravděpodobně privilegiem naší mise, a pouze natáčení exteriérů nebylo možné ze zcela pochopitelných důvodů. Shlédnutí letounu Boeing E-7 Wedgetail systému AWACS zůstalo pouze v našich očích, nikoli na naší záznamové technice.

Fotogalerie – Frankie…

Fotogalerie – Lukáš…

Loučení bylo opět vřelé, Dave nás pustil za kulomet M-60C transportního vrtulníku Bell UH-1D, který prošel boji ve vietnamské válce, abychom měli adrenalinovou fotografickou památku na naše setkání. Největším překvapením před nasednutím do našeho Jeep Cherokee bylo zatčení vojenskou ochrankou, která nás odvedla do budovy nedaleko muzea. Žmoulal jsem v kapse pas s pocitem nejistoty, jestli se přece jenom nevyskytla nějaká závada v identifikaci. Nevyskytla… Za dobu, kdy jsme si neodpustili chvíli vybírat několik pamětních předmětů, zvládl Dave umístit náš pamětní list a medaili do vitríny v síni slávy jejich báze. Jako památku na první setkání s českými letci. Stáli jsme před prosklenou vitrínou s českou stopou na letecké bázi v Amberley v němém úžasu z přátelského jednání, které přísluší leteckému stavu na obou polokoulích matičky země.

O autorovi Pytlak

Nec diem, nec horae...

Další články

Letecké muzeum Korea-Merkur. Letiště, které snad ani nebylo….

Korea-muzeum,které snad ani nebylo…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CAPTCHA *