Home / Starý pilot / Hodinky s věnováním

Hodinky s věnováním

Hodinky s věnováním

Starty z hotovosti byl náš denní chléb. V určité etapě bylo častým zvykem soukromých provozovatelů ze západu narušovat naše hranice. Na narušitele se pochopitelně startovalo a úkolem bylo donutit je k přistání. Obvykle byli přinuceni k přistání na betonové dráhy některého ze stálých letišť. Většinou piloti narušitelé pochopili, co po nich piloti stíhači chtějí.

Tak jsme například donutili k přistání malý letounek, ve kterém byl pilot a dvě ženy značně ovlivněné požitým alkoholem. Stále se chichotaly a ptaly se mne, jestli jsme také zatkli jejich manžele, kteří letěli v tom letounu před nimi. Bohužel jsem jim nemohl vyhovět, ten asi letěl jinudy.

Jednu dobu se zdálo, že narušitelé ztrácejí respekt před našimi stíhači. Pak kdesi na jižní Moravě došlo ke srážce Delfína s letounem narušitelem, což mělo špatný konec. Po této události se poslušnost narušitelů zřetelně zlepšila. Měli asi dojem, že jejich letoun byl zničen úmyslně.

Větší problém ze strany pilotů byl s některými vyššími veliteli, jejichž některá nařízení bylo nesnadné realizovat. Jednou měli dojem, že narušitelé donuceni k přistání na vojenských letištích vlastně provádějí špionáž, že zjišťují, co tady máme za zázraky. Jeden z vyšších velitelů dostal „dobrý nápad“. Vydal rozkaz, že velitelé hotovostí budou lidem z letounu donuceného k přistání zavazovat oči šátky, aby nic neviděli. K tomu se samozřejmě žádný z velitelů nesnížil, raději jsme riskovali potrestání za nesplnění rozkazu. Jenže velitelé brzy zjistili, že rozkaz není plněn a tak přišli na další variantu, jejíž vyzkoušení padlo zrovna na mne.

Při jednom startu na narušitele jsem zadržel malý letoun, který po vizuálním kontaktu ve vzduchu poslušně reagoval na moje signály. Dotáhl jsem ho poblíž vojenskému letišti, které bylo už z dálky viditelné. Ale před nalétnutím na přistání jsem nečekaně dostal rozkaz, zabránit mu v přistání na betonovou dráhu a donutit ho k přistání na svazarmovské travnaté letiště na druhé straně města. Měl jsem asi obrovské štěstí, že v tom letounu seděl opravdu inteligentní pilot.
Na dráhu už najely technické prostředky a hasiči a stříleli mu červené rakety. Já jsem ho podlétával a klesal, nalétával na svazarmovské letiště, jen abych mu ukázal, kam sednout. Naštěstí to brzy to pochopil a přistál na něm. Měl jsem velké štěstí, protože jsem byl dlouho ve vzduchu a dodatečným úkolem se můj let ještě prodloužil, prostě jsem najednou byl bez paliva. Rozsvítila se mi signalizace posledního zbytku paliva, takže jsem musel okamžitě přistávat. Svítit signalizaci zbytku paliva asi viděl málokdo z pilotů. Já jsem to viděl za celou svojí leteckou éru poprvé a naposled. Za tento let jsem od vyššího velitele dostal hodinky s věnováním. S přistáváním na svazarmovské letiště se záhy také přestalo.

Došlo ale u hotovostních stíhačů k další zajímavé události charakteristické pouze pro dobu „studené války“. Jeden můj kolega měl dceru, která se zamilovala do litvínovského hokejisty a utekli spolu ilegálně na západ. Ještě než utekli, startoval kolega z hotovosti a zadržel narušitele. Ministrem národní obrany byl navržen na odměnu. Než ministr národní obrany rozhodl, jeho dcera utekla s hokejistou do zahraničí. V té době platilo, že kdo měl kontakty se západem, nemohl sloužit v armádě. O to víc to platilo pro piloty, kteří měli možnost se dostat za hranice zcela jednoduše, letounem.
Velitel stál před velkým problémem. Pilota podle nařízení ministra odměnit a na druhou stranu ho vyhodit z armády. Řešení se zdánlivě našlo, kádrováci za ním přišli a dali mu návrh. Vzdá-li se kontaktů se svou uprchlou dcerou, nechají ho sloužit. Kolega byl povahou nasrávací člověk a začal na ně řvát.
„Cože, já že se mám vzdát kontaktů se svou dcerou? Teď hned jdu na poštu a budu jí volat, a každý týden“.
To také udělal. Sloužil dál a i odměnu dostal.

Jan Hans Voráč

O autorovi Frankie

Další články

Z.Kadlec – Ložisko za půl milionu

Z.Kadlec – ložisko za půl milionu

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CAPTCHA *